Urban Void 04

ΑΣΤΙΚΟ ΚΕΝΟ 4- ΔΡΑΣΗ ΣΤΟΝ ΚΗΦΙΣΣΟ

Ένα κρύο βράδυ, στις αρχές του 1999, η ομάδα του Αστικού Κενού μαζί με φίλους συναντηθήκαμε στη γέφυρα του Ρέντη, πάνω από την κοίτη του Κηφισσού, εφοδιασμένοι ο καθένας με ένα γαλβανιζέ μεταλλικό κουβά, σχοινί και από ένα φακό. Κατεβήκαμε στην κοίτη από τις απότομες σκάλες που ήταν σκαμμένες πάνω στις λιθόκτιστες όχθες του ποταμού. Περπατήσαμε, περνώντας κάτω από τις κάθετες γέφυρες των δρόμων και των σιδηροτροχιών, ανεβαίνοντας την κοίτη προς βορρά, ώσπου να συναντήσουμε τον κόμβο της λεωφόρου Αθηνών – Κορίνθου. Από εκεί το αρχαίο ποτάμι συνέχιζε υπόγειο προς βορράν, κάτω από την ήδη τότε διαπλατυσμένη Εθνική οδό Αθηνών- Λαμίας. Στις τελευταίες εκατοντάδες μέτρων της διαδρομής, πλησιάζοντας τον κόμβο της Αθηνών –Κορίνθου, στις όχθες του ποταμού, καλουπώνονταν ήδη τα περιμετρικά τοιχία, οι νέες αντιστηρίξεις για την επέκταση της λεωφόρου επάνω από το ποτάμι ως τις εκβολές του Φαλήρου, έργο που ολοκληρώθηκε αργά, μόλις πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.
Στη διάρκεια της διαδρομής ίχνη από βρώμικα νερά και λάσπες εμπόδιζαν το περπάτημά μας. Γύρω από τα περιτειχίσματα, τις όχθες του ποταμού με τους ευκαλύπτους, σε διπλές σειρές κινούντο τα αυτοκίνητα που διακρίνονταν εκεί κάτω από τους προβολείς τους. Ο θόρυβος των αυτοκινήτων σκέπαζε το μεταλλικό θόρυβο που προκαλούσαν οι δέκα, δεκαπέντε κουβάδες, καθώς σύρονταν με σχοινιά στην άλλοτε στεγνή και σκληρή και άλλοτε λασπώδη κοίτη του ποταμού. Με τους φακούς αργά χαρασσόταν η πορεία των πεζοπορούντων προς βορράν. Με το τέλος της διαδρομής, που αν και πολύ θορυβώδης και ασυνήθης, δεν τράβηξε την προσοχή κανενός, εξήλθαμε της κοίτης και κρεμάσαμε τους άδειους κουβάδες με τα σχοινιά από τα κιγκλιδώματα της γέφυρας, στη Λαχαναγορά, να χάσκουν πάνω από- ή μέσα στην- κοίτη του ποταμού. Για αρκετούς μήνες μετά, περνώντας με το αυτοκίνητο στη διαδρομή από και προς την Εθνική Οδό, μπορούσες να διακρίνεις ακόμη τους κουβάδες κρεμασμένους στο κενό, πάνω ή μέσα στον ποταμό. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς έναν πεζό, να περνά από κει για να μαζέψει ένα κουβά και δύσκολο να φανταστεί κανείς, πώς θα τον μετέφερε από κει αλλά και πώς θα του γινόταν χρήσιμος μετά ο χρησιμοποιημένος κουβάς στην καθημερινή αστική του ζωή.

URBAN VOID 4 – ACTION ON THE RIVER KIFISSOS

A cold night in 1999, the Urban Void met with friends on Rentis bridge over the bed of Kifissos. Each of us had a galvanised bucket, a piece of rope and a torch. We went down the steep steps of the stone-dressed banks and reached the riverbed. We started walking upstream, crossing under the transverse road and railway-bridges until we came to the junction of the Athens-Corinth Road. The ancient river continues underground beyond that point to the north, under the widened Athens-Lamia Road. Over the last few hundreds of metres of the river, near the junction of the Athens-Corinth road, the river banks were already hidden under the moulds for the new supporting walls that would carry the road over the river down to its mouth at Faliron; a project that was realised late, only just before the Olympic Games of 2004.
Our trek progressed with difficulty through puddles of dirty water and mud. Beyond the walled banks and the eucalyptus trees, the twin rows of cars on either side could be seen by the reflection of their lights. The noise from the cars covered the metallic din from the ten or fifteen buckets as they were dragged by rope over both the dry and muddy parts of the riverbed. The torches marked the trekkers’ course to the north. At the end of our march–which, though noisy and unusual, drew nobody’s attention–we came out of the riverbed and tied the ropes along the railings of the bridge to the fruit market, leaving the empty buckets to dangle over or inside the riverbed. For several months, if one drove past that spot on the way to and from the National Road, one could still see the buckets suspended in mid-air over the river. It is hard to imagine anyone going there on foot to pick up a bucket, and equally hard to think how one could carry it from that point or what one could do with a used bucket in their everyday urban life.



  1. Well done for the interesting projects – keep me posted and do let me know of any ways I could participate as a member of the public as well as an academic who studies urban spaces and forms of engagement.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Categories


%d bloggers like this: